Az írás egyszerre felfedezés és utazás – nemcsak a történetek világában, hanem saját magunk benső rétegeiben is. Vannak pillanatok, amikor a szereplők túlnőnek a papíron, és úgy érezzük: talán ők formálnak minket, nem pedig mi őket. A múlt kutatása kaput nyit idegen korok mindennapjaihoz, szokásaihoz és érzelmeihez, miközben a jelen kérdéseire is választ ad. Most pedig interjúmat olvashatjátok Schmöltz Margittal, a Botticelli szerelmei szerzőjével
Volt valaha olyan történelmi nőalak vagy sors, akivel írás közben annyira azonosultál, hogy elbizonytalanodtál: te írsz róla, vagy ő ír rólad?
A regény fikciós műfaj. Tehát, elméletileg sohasem valódi embereket ábrázol. Ez még történelmi regények esetében is igaz, bármennyire törekszem a hitelességre. Hiszen gondoljunk csak bele, hogy elég, ha Vitéz János nem arra fordította a fejét, ha bármelyik Béla király nem úgy húzta el a szája szélét, vagy Fruzsina királyné nem éppen akkor tette mellre gyermekét, ahogy én a regényeimben leírtam!
A regények tele vannak hazugságokkal, hemzseg bennük. Mégis igazat mondanak! Sokan úgy gondolják, hogy valami akkor lesz igaz, ha szóról szóra elmeséljük. Szerintem pedig akkor, ha szívvel és hittel meséljük! Az igazság akkor bújik elő, ha a lelkemet kifordítom, felvágom a mellkasomat és szívem az asztalra teszem, hadd dobogjon. És akkor már nem is kérdés, hogy kiről is írok valójában, vagyis miről. Hitelesen csak a saját érzéseimet, gondolataimat tudom közvetíteni. Azt, amit megéltem, vagy annyit, de annyit tanultam és gondolkodtam róla, hogy megértettem, mélyére láttam. Magamról írok, de én egy vagyok a milliónyi ember közül, tudatában annak, hogy semmivel sem vagyok különlegesebb, mint bárki más. Viszont tisztában vagyok azzal a csodával is, hogy mind különlegesek és egyediek vagyunk. Az én történetem bármelyikünk története. És bárki története - legyen az apáca a reneszánszkori Esztergomban, vagy nemes lány a tatárjárás idején - az én történetemmé válhat.
Ha választanod kellene egy kort, ahol igazán szívesen élnél – akár csak egy napra –, melyik lenne az, és milyen szerepben próbálnád ki magad?
A jövőbe szeretnék ellátogatni. Az idő természete, iránya és megfoghatatlansága egyre jobban foglalkoztat. Regényeimben a múltat mutatom meg. Valójában a történetmeséléskor rengeteg plusz munkát ad, hogy utánajárjak, mi, hogyan történt akkoriban. A tárgyak, ételek, szokások, szertartások, gyógyítási módok, de még a szülés és a székelés módjai is változtak koronként. De ami a múltban történt, megismerhető. Ha nem is teljes valójában, mégis tudhatunk róla. Naponta barangolok a múltban, mostanában például a tizenhatodik században. A jövő azonban más terep. Ott annyi út, annyi lehetséges perspektíva nyílik. A szerep pedig, amit választanék éppen ezért talán nem is meghatározható pontosan. A mai szakmák, titulusok és szerepek nagy része régen nem is létezett. Ma már nincsen például “éjjeli edények őre”, ami az ezerötszázas években fontos pozíció volt a királyi udvarban. Szóval, ha szerepet válaszhatnék, az nagyon hasonló lenne mostani helyzetemhez: egy nő, aki békében éli az életét, nem fenyegeti veszély és döntéseket hozhat saját sorsáról. Hogy ez a karakter a jövőben éppen a vulkánokban olvasztaná fel a korábbi évszázadokban felhalmozott műanyagot, vagy közlekedésre alkalmas csukákat lovagolna, esetleg tölgyfákat venne rá, hogy törzsükben otthonokat formáljanak az embereknek - az már teljesen mindegy.
Mi az a tudományos adat vagy archív részlet, amibe belebotlottál kutatás közben, amin máig mosolyogsz vagy meglepődtél, de végül mégsem került bele egyik regényedbe sem?
Nálam az írás alapja a kutatás. Többek között azért is fogtam regényírásba, mert annyi rejtett kultúrtörténeti kincset találtam, annyi érdekességet az orvoslás történetében, hogy sajnáltam volna, ha mások ezekről nem szereznek tudomást. Íróként vadászom a ma már szokatlan eljárásokra, mint például a lóvér felhasználása élelmiszertartalékként, vagy a múmiapor fogyasztása gyógyszerként. Amit még sosem használtam fel, pedig szerintem érdekes, annak az esztergomi levéltárban akadtam a nyomára. A huszadik század elején léteztek kerékpározást oktató iskolák, ahol tanárok segítségével sajátíthatták el ezt a bonyolult tudományt a jelentkezők. És miért nem került ez a részlet egy regényembe sem? Egyszerűen azért, mert más korokról írok. Különben minden apróságot lejegyzek, gyűjtök, ami gazdagíthat egy regényt: különös tekintetet, érdekes növényeket, állatokat, foglalkozásokat, régi szerszámokat, szavakat…
Van-e olyan hétköznapi tárgy a táskádban vagy az íróasztalodon, amitől, ha elveszne, egyszerűen nem tudnál alkotni?
Nem különösebben kötődöm tárgyakhoz. A lakberendezés, a környezetem fontos számomra, de könnyen lecserélek a tárgyaim közül bármit. Talán a könyveimhez ragaszkodom a legjobban, de azok is beszerezhetők máshonnan, szóval hiányuk nem akadályozna az alkotásban. Az alkotás nálam nem mágia, hókuszpókusz, hanem egy létállapot. Egy olyan tevékenység, amelyre van időm, és lesz időm, mert szeretek vele foglalkozni. Hívő ember vagyok, de nem amulettek, kövek és egyéb csecsebecsék bűverejében hiszek, hanem abban, hogy a teremtés képessége velünk született. Okkal kapjuk tehetségünket, és felelősséggel kell vele bánnunk. A gyakorlatban pedig ez úgy néz ki, hogy hajnalban felkelek, és írok, délután hazaérek és a regényen töröm a fejem, hétvégente is a jeleneteket babrálom, a szereplőim és a helyszínek után kutatok. A szabadságom alatt is írok, és általában bárhol, ahol lehetőségem adódik rá.
Ha most írnál magadról egy fiktív karakterportrét, milyen egyetlen, kitalált tulajdonságot adnál hozzá, amit a való életben soha nem vállalnál?
Szent Benedekről úgy tartják, szimultán tudott a távoli, máshol lévő dolgokról. A távérzékelésnek ez a képessége személyekről, helyekről nagyon érdekes, de egyben terhes is lehet. Amikor erről olvastam, rögtön felruháztam ezzel a “szupererővel” az egyik szereplőmet a Botticelli szerelmei című könyvemben. Viszont a való életben valószínűleg több fájdalmat, mint hasznot hoz az ilyesmi.
Melyik az a középkori szakma vagy mindennapi tevékenység, amit szerinted a mai ember is szívesen bevezetne újra az életébe, ha tudná, mi mindent adott a közösségnek akkoriban?
A legtöbb kézzel készített tárgy - legyen az bútor, konyhai eszköz, ruha, vagy akár egy ház - a középkorban közösségi munkával készült. Senki sem boldogult egyedül, a család, a közösség összefogott, hogy megteremtsék a mindennapi lét feltételeit. Bármit jó közösen készíteni, de ha egyet ki kéne emelnem, akkor az a hímzés lenne. A közösen hímzett miseruhák, terítők, alkalmi viseletek rengeteg türelmet igényeltek, és a hosszú-hosszú öltögetés során biztosan volt idő beszélgetni, egymásra figyelni.
A „Botticelli szerelmei” regényben négy különböző nő életútját szövöd össze Esztergom pezsgő reneszánsz világában. Volt-e olyan karakter vagy történelmi motívum, amelynek utánanézve egészen új nézőpontot kaptál arról, hogy mit jelent „szeretni” a reneszánszban – és mi volt ez?
A regény tervezésekor arra törekedtem, hogy valami újat, szokatlant mutassak az olvasóknak. Nem csupán négy különböző nézőpontot, négy egészen eltérő női főhőst választottam, de arra is külön gondot fordítottam, hogy jellemükben hogyan tükröződjenek a Botticelli által megfestett erények. A négy nő, négy erényt szimbolizál, így szeretetük, viselkedésük is eszerint alakul. Szeretni, élni sokféleképpen lehet. Egy-egy erény mutathatja a jó oldalát, de árnyékot is vethet. A bölcsesség erényére sokan vágyunk, de könnyen átcsap okoskodásba. Az igazságosság is jól hangzik, amíg nem másokat ítélünk kéretlenül. Az erő is lehet védelmező, de akár támadó jellegű is.
Szóval a nézőpontokat tudatosan formáltam, hogy arról meséljenek, amiről én szeretném: hogy mennyire mások vagyunk, és hogy többnyire csak a saját igazunkat látjuk.

Mi az a visszajelzés, amit ezeknek a könyveknek az olvasóitól kaptál (akár privát üzenetben, akár egy olvasótalálkozón), ami valóban mélyen megérintett vagy új szempontot adott a saját írói látásmódodhoz?
Minden olvasói visszajelzés mélyen megérint. Már azt nagy megtiszteltetésnek gondolom, hogy valaki kézbe veszi a könyvemet, és velem tart. Órákat, napokat szán arra, hogy “engem hallgasson”. Ez a kitüntető figyelem újra és újra meglep. Az is érdekes számomra, hogy minden olvasó saját magát, a saját érdeklődési körét, életét látja meg a soraimban. Mindenki ahhoz tud kapcsolódni, amit ő maga is ismer. Van, aki a rovarok szakértője, más a helyszínt ismeri, akad, aki a hímzésről, a hitvilágról tud többet. Vagy éppen ugyanúgy megcsalták, cserben hagyták, elárulták, ölelték, megvédték, mint valamelyik hősömet.
Én mesélek, de gondolataimat az olvasók gondolják tovább. Én mutatok valamit - és ők látják. Az első olvasói visszajelzések tudatosították bennem, hogy a szöveg, megjelenés után, már nem csak az enyém, hanem mindannyiunkké. Ez íróként arra ösztönöz, hogy a tökéletesre törekedjek. És ez a tökéletes nem azt jelenti, hogy hiba nélkül való, hanem azt, hogy én teljes szívemet és tudásomat beletettem.
Ha kedvet kaptatok, hogy elolvassátok regényeit az alábbi linken könnyen eléritek.
Ha pedig szeretnétek nyomon követni tevékenységeit, itt bátran megtehetitek:
Személyes weboldal
Facebook
Moly.hu